Bijeenkomsten en updates

23 september 2025

Tijdens deze bijeenkomst stond de samenwerking tussen crisisdienst, ambulance en spoedeisende hulp centraal. Een SEH-arts van het LUMC, een Physician Assistant van de ambulancezorg (RAVHM) en een AIOS psychiatrie van GGZ Rivierduinen lichtten toe hoe de samenwerking in Leiden is ingericht en hoe de verschillende professionals deze ervaren. Ook de psychiater/directeur behandelzaken van Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam (SPA) deelde inzichten over de samenwerking tussen SEH en GGZ-crisisdienst.

Na de presentaties wisselden de deelnemers hun eigen ervaringen en knelpunten uit. Daarnaast zijn de eerste ervaringen met het patiëntenfeedbackformulier besproken; dit formulier wordt de komende tijd verder uitgeprobeerd om ervaringen op te halen.

  • Eerdere bijeenkomsten

    9 mei 2023

    De eerste bijeenkomst stond in het teken van kennismaken en gezamenlijk vaststellen met welke thema’s het netwerk aan de slag gaat:

    1. de borging en ontwikkeling van de functie ggz-triagist en de ggz-triagewijzer;
    2. versterking samenwerking tussen crisisdienst en de ketenpartners;
    3. het verminderen van praktijkvariatie van de in de ZAP (Zorgstandaard Acute Psychiatrie) afgesproken richting.

     

    4 juli 2023

    Tijdens de bijeenkomst is een eerste inventarisatie gemaakt van wat essentieel is om de ggz-triage functie verder te professionaliseren: proces inhoudelijk uitwerken; scholing; bij elkaar in de keuken kijken en ICT-ondersteuning. Er is gesproken over samenwerking en het gezamenlijke dragen van verantwoordelijkheid. Er zijn  inspirerende voorbeelden met elkaar uitgewisseld.

    Ook zijn de wensen rondom de minimale dataset besproken en de mogelijkheden om dit visueel aantrekkelijk weer te geven in een dashboard. De minimale dataset heeft als doel om inzicht te geven:

    • om binnen de instelling het eigen zorgproces te evalueren;
    • in de acuut psychiatrische hulpverlening op landelijk niveau om de ZAP te evalueren.

     

    10 oktober 2023

    Om de samenwerking in de keten beter in kaart te krijgen, heeft een professional uit de verslavingszorg ervaringen gedeeld over samenwerking met de crisisdienst. Een onderzoeker van het lectoraat Kennisanalyse sociale veiligheid heeft de samenwerking en misverstanden die er bestaan tussen politie en crisisdienst toegelicht.

    Op basis van de wensen van de dataset is een eerste plan voor het dashboard gepresenteerd waarop netwerkleden feedback konden geven.

    23 januari 2024

    Het eerste concept van het dashboard, gemaakt door een aantal leden van het netwerk in samenwerking met GGZ Dataportaal van Akwa GGZ, is gepresenteerd. Het netwerk wil met dit dashboard data delen om gezamenlijk te leren en verbeteren. Ook zijn er twee praktijkvoorbeelden gedeeld over hoe het proces van triage te verbeteren, hierbij zijn voorbeelden van ondersteunende applicaties getoond.

    Voorbeeld dashboard

     9 april 2024

    Tijdens deze bijeenkomst stond een uniforme methodische triage met onderscheid tussen inhoudelijke en organisatorische componenten centraal. 30% Van de deelnemers van het netwerk is niet tevreden met het proces van triage in de eigen regio, waarbij eenduidigheid, samenwerking en gebrek aan ervaren personeel als sleutelwoorden zijn gedefinieerd.

    Ook is er gesproken over ruimte voor autonomie van de professional versus eenduidigheid in de manier van werken. Er zijn eerste stappen gezet voor een methodisch kader, die de komende periode verder wordt uitgewerkt.

    Wat mis je? Een wordle

    1 oktober 2024

    Tijdens de bijeenkomst van het lerend netwerk APH stond de nieuwe methodiek voor het ggz-triagegesprek centraal. De werkwijze is gezamenlijk doorgenomen en er is stilgestaan bij de doorontwikkeling van het dashboard en de data-verbetercyclus. Ook is gesproken over de opzet van een gebruikersraad en de continue verbetering van dataverzameling en -terugkoppeling.

    Inspirerende pitches belichtten succesvolle samenwerkingen tussen de crisisdienst en ketenpartners: Antes deelde ervaringen met een stroomschema en de samenwerking met huisartsen in Rotterdam; GGZ InGeest presenteerde een aanpak in samenwerking met de burgemeester. De bijeenkomst bood concrete inzichten om triage en ketensamenwerking te versterken.

    11 februari 2025

    Tijdens de bijeenkomst is het gebruik van de methodiek ggz-triagegesprek in de praktijk besproken. De verschillende fases van gebruik kwamen aan bod, evenals het belang van het afstemmen van de vorm op de vraag, wens of het knelpunt van de beoogde gebruiker. Het uitgangspunt daarbij: niets is af — blijf kritisch kijken naar de toepassing.

    Rondom het dashboard is gesproken over de samenstelling en rol van de gebruikersraad, en zijn de eerste data-inzichten gedeeld. Deelnemers gingen in gesprek over dataverzameling en datakwaliteit. Tot slot deelde Antes een communicatiemethode waarin de vorm van afstemming met ketenpartners centraal staat, en werd de SBAR gedeeld: een middel om de communicatie rondom de crisisdienst tussen hulpverleners te ondersteunen.

    Data verbetercyclus

    22 mei 2025

    Tijdens de bijeenkomst is stilgestaan bij drie onderwerpen: de samenwerking met de politie, het ophalen van patiëntenfeedback en de dataverzameling. De politie is een belangrijke ketenpartner, en het belang van een goede samenwerking werd benadrukt. Gezamenlijke trainingen en het zich kunnen verplaatsen in elkaars perspectief werden genoemd als waardevolle manieren om die samenwerking te versterken. Daarna is ingegaan op het belang van patiëntenfeedback. In samenwerking met MIND zijn stappen gezet om een vragenlijst te ontwikkelen waarmee feedback kan worden opgehaald. Ook is er aandacht besteed aan de doorontwikkeling van het dashboard, zodat deze beter aansluit op de behoeften van de organisaties.

Bekijk meer van het netwerk Acuut psychiatrische hulpverlening